♥ Valentino Rossi ♥

























Valentino Rossi
, född 16 februari 1979 i Urbino, Italien, är en av tidernas främsta roadracingförare. Han är mångfaldig världsmästare i motorcykelklasserna 125cc, 250cc, 500cc och MotoGP. Sin hundrade Grand Prix-seger totalt tog Rossi på Assen 27 juni 2009. Rossi bodde i många år i London, men är nu återflyttad till Italien.

Rossi började sin karriär inom racing 1989 med att köra gokart och blev fyra i de italienska juniormästerskapen 1991. Därefter följde han i sin far, GP-föraren Graziano Rossis fotspår och ägnade sig åt roadracing. Han blev regional mästare i Minimoto 1992, italiensk mästare i 125-klassen för standardmotorcyklar 1994 och italiensk mästare i 125-klassen året därpå.

Karriären:

Den sjuttonårige Rossi ansågs 1996 redo för att köra en hel säsong i VM. Han gjorde sin debut i årets första deltävling, Malaysias Grand Prix, där han kvalade in som 13 och slutade sexa i racet. Rossi fortsatte att prestera bra och kom på prispallen första gången med tredjeplatsen i Österrikes GP. Racet därefter, Tjeckiens Grand Prix, tog han sin första seger och pole position.

Redan som 18-åring, 1997, vann han sin första VM-titel i 125cc-klassen på en Aprilia. Efter sin titel i 125cc-klassen så flyttade han upp till 250cc där han vann världsmästerskapet 1999, även här med Aprilia. Därefter flyttade han upp till den då största klassen, 500cc, där han endast var ett par poäng ifrån titeln det första året. 2001 tog han sin första titel i 500cc-klassen, nu på en Honda. Året därpå introducerade Honda sin fyrtaktare och med hjälp av Rossi utvecklades den väldigt snabbt till en vinnande maskin som Rossi återigen tog en VM-titel med 2002 samt 2003. Inför år 2004 bytte Rossi oväntat till Yamaha, som tidigare inte kunnat hålla jämna steg med Honda, och slog hela världen med häpnad när han vann det första racet för säsongen och slutligen VM-titeln. 2005 följde ytterligare en MotoGP-titel, den femte i rad och hans sjunde motorcykeltitel.

Han är känd för att alltid ha nummer 46, detta nummer har han för att hedra sin fader, som hade detta nummer när han tävlade i motorcykelracing. Traditionen säger dock att världsmästaren ska ha nummer 1 varför han oftast har haft en liten etta på axeln. Rossis förartalang och lättsamma sätt har gjort honom till en stor publikfavorit.

Rossi kallas ofta för Doktorn och det står "The Doctor" skrivet bak på hans skinnställ, något man säger om någon är riktigt bra på något. Det har hänt att Rossi på väg hem till depån efter en seger har utrustat sig med vit rock och spexat. 2005 utmärktes Rossi till hedersdoktor ”láurea de honorem” vid universitet i sin hemstad Urbino så nu kan han med rätta titulera sig The Doctor.

Han kallas också Rossifumi, som en hyllning till hans idol Norifumi Abe samt Valentinik och Vale.


Rossi har också gjort en hel del tester med formel 1-stallet Ferrari och rykten om att Rossi skulle köra för det stallet 2007 florerade, men Rossi fortsatte i MotoGP för att försöka återta VM-titeln. Förutom F1 har han även gjort ett par inhopp i rally och att det blir någon form av bilsport för honom efter motorcykelkarriären är högst troligt.

Källa: Wikipedia

Pedrosa, Jerez 27 April


Jerez, 27 April (träning)



(OBS! Denna bild är tagen 2011!)

Jag sammanfattar olika artiklar jag läst under dagen, inkl. Twitter.

Idag (27 April) så var det den första träningen inför tävlingen på söndag. Dom gör sin debut i Europa för i år, och det i Spanien.
Rossi gjorde en skräll och körde riktigt bra på det våta underlaget som var idag. Han lyckades få den 2:a bästa tiden efter Pedrosa. Även Pedrosa visade upp en bra körning idag, han har verkligen hittat tillbaka till topp 3 efter förra årets katastrof.
Men som sagt så regnade det och banan var våt. Så det var inte så många ute på banen och bara någon enstaka person gjorde ett antal mer varv.

Jag ser mycket fram emot denna säsong, kommer bli riktigt spännande att följa :)

Abraham var tvungen att bryta



En teknisk fel på bromsarna tvingade Karel Abraham att avgå från det första loppet för säsongen i Qatar.
Abraham hade en 11: e plats när han plötsligt åkte av banan på grund av fel i hans frambroms. Han återkom senare loppet men problemet kvarstod och han tvingades att dra sig ur tävlingen helt.

Karel Abraham:
"Jag känner verkligen rensad om detta - att förlora en poäng på grund av ett tekniskt fel är verkligen synd. Vi vet fortfarande inte vad som orsakade det, men min frambroms slutade bara att fungera. I början var det inte så illa. Själva starten var i och för sig inte var den bästa någonsin, men jag lyckades ändå hålla kontakten med gruppen som innehåller Rossi och Hayden. Det var på andra varvet som problemet med bromsen dök upp - de bara "blev mjuka" På nästa varv, drog jag spaken så långt tillbaka som det skulle gå, men gav inte maximal bett. Ett tag hoppades jag på att "pumpa" så bromsarna kan återupprätta tryck, den här typen av problem uppstår en gång i blå månen. Men samma sak hände igen tre gånger på fem varv, en gång när jag åkte väldigt snabbt - vilket tvingade mig av banan - och jag är glad att det inte slutade så mycket värre. Jag försökte byta broms inställningarna för att göra dem lite styvare, men detta gav mig bara det motsatta problemet - De styva upp helt. Vid det ögonblicket var det bättre att dra sig ur än att riskera att ta ett fall ".

Marco Grana, chefsmekaniker:
"Vad som hände idag var ett allvarligt problem. Det som gör det riktigt svårt är att vi fortfarande inte kan säga vad som faktiskt hände, eftersom nu allt fungerar som det ska. Problemet bara kom i dagens race förhållande. Vi vet för ett faktum dock att problemet existerar: det är där i telemetridata. Hela bromsen har nu gått till tillbaka till tillverkarna - Brembo, och vi får vänta och se vad de säger. Uppriktigt sagt, för tillfället är jag på en förlust att få veta vad det kunde ha varit. Det är en riktigt ovanligt fel som du inte stöter på så ofta. Det är en stor synd, för om allt hade fungerat , skulle vi har kämpat för en sjätte plats. "


Källa: MotoGP

Rossi: Jag kan inte köra Ducatin

Rossi: Jag kan inte köra Ducatin

Valentino Rossi slutade besviken på tiondeplats på Qatar. Domen efteråt är hård; han säger att han inte kan köra sin Ducati Desmosedici.

Han fick kämpa för att ens komma tia. Världsmästaren hade sämsta kvaltid bland prototypmotorcyklarna. Nu uttalar sig Valentino Rossi till italienska Mediaset.

- Jag kämpade i början. Sen lyckades jag förbättra en aning och på sista varvet satte jag snabbaste tiden på slitna däck. Men det är värdelöst, vi kämpar för att vara konkurrenskraftiga. Jag kan inte köra den här motorcykeln, jag kan inte få till det, jag kan inte ens hänga med i Haydens tempo som jag brukade vara snabb emot. Teoretiskt sett borde det gå snabbare med nya däck. Nicky lyckades att köra ett bra race med de andra Ducatina men han blev ändå bara sexa, säger Valentino Rossi.


Källa: bike


Lorenzo vann i Qatar


Säsongspremiären av MotoGP på Losail-banan i Qatar vanns av Jorge Lorenzo. Han vann före de båda förarna i Repsol Honda-teamet. Bäste CRT blev Colin Edwards på tolfte plats.

Första racet med tusenkubikarna startades med Jorge Lorenzo i pole position. Han höll den ledningen i tre varv men Casey Stoner passerade och Dani Pedrosa som gjorde en fantomstart dök också upp. Stoner höll ledningen under större delen av loppet men började få problem. Han sa efteråt att det var armen som gjorde ont och med tre varv kvar passerade Lorenzo och även Pedrosa. Lorenzo som körde jämnt hela racet vann till slut med en knapp sekunds marginal före Pedrosa och Stoner.

Bakom topptrion slogs teamkamraterna Cal Crutchlow och Andrea Dovizioso om fjärdeplatsen hela racet igenom. Dovizioso ledde länge men Crutchlow gick om och tangerade sitt bästa resultat i serien med fjärdeplatsen. Bakom dem blev Nicky Hayden bästa Ducati på sjätte plats efter att ha slagit Álvaro Bautista med 33 tusendelar.

Colin Edwards var snabbast av CRT-förarna och slutade tolva.

 

Källa: bike


Stoner i Qatar





Casey Stoner och Nicky Hayden


Rossi i Qatar






Bilder från racet i Qatar och träningar.

Qatar, 8 April 2012


Igår (8/4-12) var det säsongs starten av MotoGP som gick av stapeln i Qatar.
Vinnaren var ingen mindre än Jorge Lorenzo! Det var en salig kamp mellan Lorenzo, Stoner och Pedrosa men det var Lorenzo som tillslut segrade.
Ben Spies hade problem och slutade på en 11:e plats bakom Valentino Rossi. Men Crutchlow gjorde istället en enorm insats och slutade som 4:a!

Ställningen:

1 25 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 166.2 42'44.214
2 20 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 166.1 +0.852
3 16 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 166.0 +2.908
4 13 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 165.1 +17.114
5 11 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 165.0 +17.420
6 10 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 164.3 +28.413
7 9 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 164.3 +28.446
8 8 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 164.3 +29.464
9 7 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 164.2 +31.384
10 6 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 164.0 +33.665
11 5 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 162.6 +56.907
12 4 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing Suter 162.5 +58.088
13 3 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 161.7 +1'10.650
14 2 68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR-FTR 161.4 +1'15.943
15 1 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 160.7 +1'26.733
16
22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR-FTR 159.7 +1'43.327
17
54 Mattia PASINI ITA Speed Master ART 159.5 +1'47.419
18
77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 159.2 +1'51.882

MotoGP 2012



Hej och välkommen till min MotoGP blogg!
Jag driver just nu en annan blogg som jag skriver om min vardag i. Men det har blivit väldigt mycket MotoGP som många läsare där inte är intresserade av. Så därför tog jag och startade en till blogg om MotoGP!
Jag ska försöka uppdatera så ofta som möjligt. Men det blir väl framför allt mycket uppdatering under tävlingshelgerna!
Kommer skriva mycket om personerna, men kan bli lite extra av Valentino Rossi för han är min största idol och favorit. Kan även komma lite om Moto2 och Moto3 ibland. Men MotoGP är det officiella här!
Hoppas ni kommer gilla detta!

Xoxo