Rossi tar en 2:a plats i Le Mans





Nicky Hayden, trots en olycklig start, arbetat sig upp till sjätte av finish.
Efter att ha startat från sjunde plats, avancerade Rossi till tredje vid varv tre, då Andrea Dovizioso och Cal Crutchlow förenade sig med honom i en lång strid. Han tog upp sin fart runt sju varv från slutet, så småningom sätta snabbaste varv av loppet och stänga avståndet till Casey Stoner, som han hann på sista varvet.
Hans tvåan yta bakom vinnaren Jorge Lorenzo är hans bästa resultat med Ducati hittills.

Hayden var bland de förare som spunnits sina däck på insidan delen av banan strax efter starten, men han sköt hårt hela loppet, så småningom matcha hans bästa resultat i år.

Valentino Rossi

"Jag är riktigt, riktigt glad. Vi visste att vi hade en speciell möjlighet i den våta idag, så jag försökte att köra perfekt och inte kasta bort det. Jag började bra och genast gjorde upp några positioner, och då jag passerade två Yamaha för att komma bakom Stoner. Jag kunde matcha hans tempo, men sedan jag visiret började dimma och jag var tvungen att sakta ner för ett par varv tills jag kunde ta bort det genom att lyfta det lite. När jag kunde se igen, jag åter passerade Cal och sedan Dovi. När jag insåg att jag verkligen skulle kunna driva hårt och att det var möjligt att fånga Stoner igen, gick jag för det. Det var en stor tävling och en trevlig, rolig strid med Stoner på sista varvet. Jag njöt mig själv och jag är glad för mitt team och alla killar på Ducati, som arbetar så hårt för mig. Nu måste vi fortsätta ge vårt allt tills vi är också att kunna vara konkurrenskraftiga i den torra. Vi hittade en bra bas att arbeta från i Portugal, och det var inte dåligt i den torra här heller, dock inte lika bra som i vått. Nu har vår huvudsakliga mål är att ta ytterligare ett steg framåt och göra upp några fler tiondelar. "

Nicky Hayden

"Det måste ha varit något på insidan av banan strax efter start, eftersom alla som gick på den sidan antingen kraschade eller nästan gjorde. Min hoppet var riktigt bra, och då precis som jag var redo att gå till andra växeln bröt däcket helt lös och cykeln började pilflykten. Jag blev begravd i förpackningen och kunde inte se de första varven. När jag kom igenom några killar och hade en tydlig spår, min rytm var inte så illa. Jag var föra Bradl och Pedrosa tillbaka lite, men när jag fick ner det till två sekunder, jag nästan kraschade och var tvungen att försöka igen. Jag fick Bradl s hjul i slutet men bara kunde inte göra någonting. Det är frustrerande att vi har en riktigt bra vått cykel. Jag vet att vi hade mer potential än sjätte, men starten skada mig. Grattis till laget för podiet. De förtjänar verkligen det. "

Vittoriano Guareschi (Team Manager)

"Vi är mycket nöjda med Valentino: s podium, vilket naturligtvis ner till hans vackra ras, även om det också speglar den stora jobbet av teamet under helgen. Det är också ett tack till alla hem som har arbetat så hårt för att lösa våra problem, vilket vi övervinna lite i taget, även om vi fortfarande behöver arbeta med dem lite mer. Vi har jobbat på chassit bra, och nu ska vi fokusera på andra viktiga områden av cykeln. Idag Vale var i en situation där han kunde rida när han är kapabel att göra, och han gav oss en fantastisk show. Det är en skam för Nicky, som kunde också kämpat för en bättre position om det inte vore för hans dåliga start. Trots rida i god takt, kunde han inte klättra högre än sjätte plats. Hur som helst visade Nicky att han, liksom Vale och alla på Ducati, aldrig ger upp. "

Pressmeddelande artighet av Ducati Team.

Källa: MotoGP.com

Stoner tar en pallplats



I 28 varv race som började med regn och slutade med en torr linje, korsade den australiska VM mållinjen på tredje plats efter en rafflande kamp med Valentino Rossi, vilket resulterar i den italienska passerar Casey på sista varvet.
Stoner är nu tvåa i mästerskapet ställningar, med 82 poäng, 8 bakom Jorge Lorenzo.

Dani Pedrosa, med start från pole, missade pallen för första gången den här säsongen. Han förlorade kontakten med den ledande gruppen i första varv och ridning ensam större delen av loppet lyckades han förbli fokuserad och gör viktiga Championship punkter, där han hävdar tredje plats.

Casey Stoner

"Jag var ganska nöjd att hålla på för en pallplats i dag. I de tidiga stadierna Cal, Valentino och Dovi var bakom mig att sätta på en stor press, men vi lyckades dra en liten spalt på dem när jag jagade Jorge. Då som snart regnet upphört och banan var mindre blött, fick våra däck temperaturen för hög, började vi snurra och det fanns ingenting jag kunde göra åt det. Jag trodde tre av dem skulle komma ikapp och kanske förbi mig, men vi lyckades att hålla på för tredje. jag njöt striden med Valentino i slutet, det var ren omkörning och vi bytte positioner ett par gånger men till slut visste vi att Valentino hade bättre tempo än vi och efter han passerade det inte fanns något sätt jag kunde stanna hos honom. Vi gjorde allt vi kunde i dag och komma undan med ett podium är ett bra resultat. "

Dani Pedrosa

"Jag hade ingen dragkraft ur hörnen, särskilt i första och andra växeln, och jag kunde inte avancera. Vi har gjort några ändringar i konfigurationen av cykeln efter uppvärmningen i hopp om att förbättra den lite, till slut det var tvärtom, men dessa saker kan hända. I loppet jag genast insåg att det var inte min dag, inte en dag för att ta några risker och det var viktigt att helt enkelt nå den bästa positionen. Jag hade tur, efter krascher av både Tech 3 Yamaha jag slutade fyra. Våta raser kan vara så här och i dag var bara inte vår dag. Vi förlorade många poäng för att Lorenzo, men mästerskapet är mycket lång och vi kommer att ha vår tid. Denna ras är över och vi måste nu tror till Catalunya. jag verkligen ser fram emot att åka dit, det är en krets som motiverar mig mycket och jag har hela min familj och vänner med mig. Teamet fungerar mycket bra, vi har en bra cykel och vi har varit snabbt i varje lopp, men vi måste fastställas. Låt oss se om vi kan påskynda lite och ta vår första seger för säsongen i Katalonien. "

Pressmeddelande artighet av Repsol Honda Team.

Källa: MotoGP.com

Bradel 5:a i gårdagens race



Efter att ha
startat från13:e plats på nätet, flyttade den tyska rider RC213V fram att hävda en annan strålande resultat i hans första säsong i Premier klassen.

Den tyska rookie hade en utmanande tid på Le Mans under de senaste två dagarna faller offer för förrädiska spår som han drabbades av en otäck highside går i kvalet. Men hans vanliga koncentration och beständighet möjligt för honom att matcha takten av de bästa åkarna i mycket dåligt skick, att få ett oväntat resultat.

Stefan Bradl

"Detta är en fantastisk känsla! Jag är mycket glad och hela laget är glad för: Det här gör mig väldigt stolt. Ärligt talat tror jag ingen väntade så bra resultat i min fjärde lopp i denna klass. I allmänhet helgen var tufft eftersom vi kämpade en hel del att hitta rätt inrättats för de torra möten och jag hade en stor krasch i gårdagens kval. Slutligen regnade innan loppet och jag visste att vi hade ett bra paket på den våta. Redan på min iakttagelse knät jag kunde känna att var min WOW cykel och min första varv var fantastiskt efter den första split jag höll den 7: e position. Efter att jag red bakom Pedrosa under lång tid som har fått en mycket exakt körstil. Jag lärde mig väldigt mycket av honom. När det började torka upp kunde jag åka med mer självförtroende att anpassa sig till situationen, även om Hayden försökte fånga mig. "

Källa: MotoGP.com

Svårt race för Barberá



Barberá
inte få en bra start och föll från nionde till fjortonde plats på första varvet, då han kämpade för att hitta förtroende med sin Ducati Desmosedici. I slutet var Barberá kunna uppnå 9: e plats, efter att ha i de senare stadierna gick Álvaro Bautista.

Den Pramac Racing Team tog hem några viktiga punkter i ställningar VM och fokuserar nu på nästa race, som planeras i två veckor i Spanien.

Héctor Barberá

"Det var en mycket svår tävling och jag kunde inte rida som jag vill på grund av en installation som var för stel. Vi gjorde den här ändringen under uppvärmning och det fungerade mycket bra, men förhållandena på banan under tävlingen var annorlunda, och ytan av kretsen var blötare än i uppvärmningen. Mot slutet kunde jag överträffa Karel och uppnå 9: e plats, men ärligt, jag är inte särskilt nöjd med dagens resultat. "

Pressmeddelande artighet av Pramac Racing Team.

Källa: MotoGP.com

Crutchlow snabbast på warm-up



Den brittiska
förararen övervann en krasch redan i början av sessionen för att skriva en tid av 1,46 '095, in i den andra undan Repsol Honda Team nuvarande världsmästare Casey Stoner, knappt 1/10 ner. Det verkade som om Ducati Team Valentino Rossi skulle ta tredje plats efter att ha visat några av hans gamla form i regnet, men det var Stoner teammate och stolparbete-sitter Dani Pedrosa som slår den italienska till tredje i de slutliga sekunder.

Bortsett från Crutchlow, var det enda andra crasher av sessionen Avintia Blusens "Yonny Hernandez, som förlorade fronten på sin BQR-FTR maskin. Efter förutspådde regn hela helgen, var detta första gången ryttarna hade upplevt verkliga våta förhållanden med sina cyklar, ger dem bara 20 minuter fönster för att hitta rätt våta set-up för loppet.

Lorenzo tar över ledningen i mästerskapet



I särklass sämsta villkoren sett hela säsongen, var det Repsol Honda Team Dani Pedrosa som fick ut något av hans varumärke börjar följt av lagkamraten Casey Stoner.
Deras ledning var kortlivad, eftersom Lorenzo laddade förbi paret och omedelbart drog ut en lucka.
Monster Yamaha Tech 3: s Cal Crutchlow gjorde också en bra start i fjärde följt av en svallande Rossi på femte.

Det var hjärtesorg för de franska fansen från början som Power Electronics Aspar lokala ryttare Randy de Puniet tappade sin cykel på nätet, och var tvungen att ge sig ut på sin fritid en. Nära fronten flyttade Rossi snart förbi Crutchlow att ta fjärde, med Dovizioso följande passar nästan omedelbart. Avintia Blusens "Iván Silva ras avslutades tidigt som han föll i konflikt med de våta förhållanden, krascha ut ur rasen i de inledande stegen.

Med Lorenzo bygga en tre sekunder bly, sköt Stoner tidigare Pedrosa att jaga ner sin mästerskap rival. Pedrosa verkade kämpa på den våta ytan, med Rossi utnyttja detta för att ta tredje plats med 21 kvar varv. Tech 3 par passerat Pedrosa ännu längre ner i ordning som de såg att jaga Rossi.

Nära tillbaka, var Lorenzo teammate Ben Spies kämpar och hade en wobbling vid utgången av tur två, strax efter han kort in depån. Cardion AB Racing Karel Abraham avgick med 17 varv kvar, med NGM Mobile Forward Racing ersättare föraren Chris Vermeulen också har att komma in för en hjälm förändring.

Som Lorenzo vidhöll sin ledning runt de tre andra varumärket före Stoner var det efterföljande slagsmål för tredje mellan Crutchlow, Dovizioso och Rossi som ger viss hisnande omkörningar under fruktansvärda förhållanden. Tio varv före slutet var det elände för Crutchlow som han förlorade fronten i den första chikanen, lämnar två italienarna att kämpa ut för den slutliga pallen plats, med Rossi tar 3:e bara två hörn senare. Britten lyckades starta sin cykel och på nytt delta i åttonde. Under tiden hade Lorenzo utökade sin ledning till sex sekunder fram med Stoner ytterligare fyra sekunder före Rossi.

Med fem varv för att gå Stoner hölls upp något av Avintia s Yonny Hernandez, så Rossi för att komma till inom en halv sekund av den australiska världsmästare. Två varv senare Dovizioso kraschade av 4:e binda att hålla med paret, medan ner fältet kom IodaRacing Projektets Danilo Petrucci kraschade av 11.

De sista tre varv gav MotoGP fans en racing glädje, som gamla motståndare Stoner och Rossi bytte positioner hela tiden. Det var dock Rossi som såg tillbaka till sitt gamla jag när han passerade Stoner i första chikanen på sista varvet, varefter han drog fram en ledande tillräckligt stor för att säkra andra. Det är den högsta resultat både Rossi och Ducati teamet har haft i de senaste två säsongen.

Det var dock Lorenzo som tog rutig flagga att ta en åtta pekar bly i toppen av mästerskapet före Stoner, som kom hem i tredje. Pedrosa lyckades fjärde samtidigt som LCR Honda MotoGP: s Stefan Bradl antecknade hans bästa resultat någonsin i femte, framåt eller Rossi teammate Nicky Hayden. Dovizioso, som lyckades på nytt få ansluta efter en krasch slutade sjua före sin lagkamrat Crutchlow medan Pramac Racing Héctor Barbera och San Carlo Honda Gresini s Álvaro Bautista avslutade topp tio. Paul Bird Motorsport James Ellison lägga in en bra prestanda till slut som top CRT i 11. De Puniet led ännu mer elände framför hans hemmapublik när han kraschade på sin fritid cykeln mot slutet.

OBS! Använt Google translate, därav dålig svenska.

Källa: MotoGP.com

Resultat från Le Mans

Le Mans, Sunday, May 20, 2012

Pos.PointsNum.RiderNationTeamBikeKm/hTime/Gap
1 25 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 141.6 49'39.743
2 20 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 141.1 +9.905
3 16 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 141.0 +11.298
4 13 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 140.2 +29.361
5 11 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 140.0 +32.477
6 10 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 140.0 +32.842
7 9 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 138.8 +59.759
8 8 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 138.5 +1'05.152
9 7 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 138.4 +1'07.846
10 6 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 138.2 +1'13.193
11 5 77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 137.6 +1'26.663
12 4 54 Mattia PASINI ITA Speed Master ART 137.5 +1'27.633
13 3 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 135.8 1 Lap
14 2 51 Michele PIRRO ITA San Carlo Honda Gresini FTR 135.4 1 Lap
15 1 68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR 135.0 1 Lap
16
11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 133.1 1 Lap
17
7 Chris VERMEULEN AUS NGM Mobile Forward Racing Suter 131.3 2 Laps
18
22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR 126.8 2 Laps
Not Classified


9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda 137.3 4 Laps


14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 130.5 6 Laps


17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 133.1 17 Laps

Resultat från Estoril

Pos.PointsNum.RiderNationTeamBikeKm/hTime/Gap
1 25 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 154.0 45'37.513
2 20 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 153.9 +1.421
3 16 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 153.8 +3.621
4 13 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 153.2 +13.846
5 11 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 153.1 +16.690
6 10 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 152.8 +21.884
7 9 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 152.5 +26.797
8 8 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 152.1 +33.262
9 7 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 152.0 +35.867
10 6 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 151.0 +53.363
11 5 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 150.5 +1'02.630
12 4 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 149.6 +1'20.736
13 3 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 149.4 +1'23.483
14 2 51 Michele PIRRO ITA San Carlo Honda Gresini FTR 148.7 +1'37.905
15 1 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda 147.2 1 Lap
Not Classified


17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 144.7 5 Laps


77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 146.4 10 Laps


68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR 148.7 12 Laps


54 Mattia PASINI ITA Speed Master ART 148.8 17 Laps


22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR 144.0 17 Laps

Resultat från Jerez

1 25 1 Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 157.3 45'33.897
2 20 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 157.2 +0.947
3 16 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 157.1 +2.063
4 13 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 157.1 +2.465
5 11 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 156.2 +18.100
6 10 19 Alvaro BAUTISTA SPA San Carlo Honda Gresini Honda 156.0 +21.395
7 9 6 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 155.6 +28.637
8 8 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 155.6 +28.869
9 7 46 Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 155.3 +34.852
10 6 8 Hector BARBERA SPA Pramac Racing Team Ducati 155.3 +35.103
11 5 11 Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 155.1 +38.041
12 4 41 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 153.2 +1'12.728
13 3 9 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda 152.9 +1'18.669
14 2 54 Mattia PASINI ITA Speed Master ART 152.3 +1'29.142
15 1 22 Ivan SILVA SPA Avintia Blusens BQR 152.1 +1'32.478
16
5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing Suter 151.7 +1'40.577
17
17 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 150.6 1 Lap
Not Classified


14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 153.7 2 Laps


77 James ELLISON GBR Paul Bird Motorsport ART 152.7 3 Laps


51 Michele PIRRO ITA San Carlo Honda Gresini FTR 152.6 9 Laps
Not Starting


68 Yonny HERNANDEZ COL Avintia Blusens BQR
0 Lap

Bautista ser upp till en 3:e plats i Le Mans



Alvaro Bautista hoppas kunna förbättra sin känsla med Honda RC213V och ansluta sig till något liknande av Andrea Dovizioso och Cal Crutchlow i sin strävan till synes okuvlig toppen trio av Casey Stoner, Jorge Lorenzo och Dani Pedrosa.
Lagets CRT rider Michele Pirro uppnås sitt första mål scoring sitt jungfrutal MotoGP punkter Estoril förra gången ut och den italienska nästa mål är att förbättra prestanda och tillförlitlighet i hans Honda-powered FTR maskin.

Alvaro Bautista

"Vädret på Estoril gav äntligen oss lite torr bana tid och vi kunde göra några ändringar i cykeln och få en bra rytm tillsammans innan loppet. Med de data vi samlat i Portugal tror jag att vi kan ta ytterligare ett steg framåt och hitta några viktiga tiondelar för att stänga gapet till killarna framför oss. jag inte riktigt denna krets, tyvärr. Le Mans har en massa riktningsförändringar, korta raksträckor och det värsta är de låga grepp nivåer och svalt spår temperaturer. Jag har aldrig avslutat på pallen här i 125 eller 250 klasser men förhoppningsvis kan vi få ett bra lopp i helgen och förbättra resultaten från Estoril. "

Michele Pirro

"Minnet av att plocka upp våra första poäng på Estoril är fortfarande färskt i mitt sinne och jag tycker det är en trevlig förtroende lyft för mig själv och alla killar i laget, som har arbetat outtröttligt för detta nya projekt, som vi alla tror i. Vi har uppnått vårt första mål och nu måste vi fokusera på att utveckla härifrån. "

Fausto Gresini

"Nästa omgång tar oss till Le Mans, en krets som har en massa bra minnen för laget tack vare några oförglömliga segrar genom åren. Förra året minns vi Marco Simoncelli ha en stor tur innan kollision med Pedrosa, som orsakade alla typer av tvister. Förhoppningsvis I år kan vi plocka upp på ett positivt sätt och se Alvaro tar ytterligare ett steg framåt. Han har gjort ständiga framsteg nyligen och bara behöver lite mer att slåss med Dovizioso och Crutchlow. Han är mycket nära att få förtroende han behöver med cykeln att vara mer aggressiva på bromsen och snabbare i mitten av hörnet. "

Pressmeddelande courtesy of San Carlo Honda Gresini.

Rossi svarar på våra frågor


http://www.motogp.com/en/videos/2012/Monster+Energy+Presents+Ask+Valentino+1

Under länken ovan, så hittar ni en intervju med Valentino Rossi som vi fans har fått ställa själva!

Rossi kör åtminstånde 2 år till



Tal
till pressen inför Monster Energy Grand Prix de France på Le Mans, vederlagt nio världsmästaren rykten som hade dykt om hans eventuella avgång i slutet av innevarande säsong.

Rossi förklarade sin önskan att åka på i minst två ytterligare år i Championship när han gjorde det mycket klart att pensionering inte var på hans radar.

"För mig är det väldigt svårt att förstå var på nyheterna börjar eftersom jag aldrig tala om min pension, och jag vill tävla i MotoGP under de kommande två åren för att", sade italienska.

Rossi bekräftade också att han skulle vara på Mugello i efterdyningarna av Le Mans helgen, i syfte att kompensera för den inställda testdag på Estoril som var förlorade mot dåligt väder.

"För oss var det viktigt, eftersom vi hade lite nya saker att prova", säger Rossi. "För detta race här den [set-up] kommer att vara samma [som i Portugal] och nästa vecka kommer vi att åka till Mugello för några tester, där vi kan prova några nya delar så att vi kan öka vår hastighet."

Inför helgens fjärde omgången, för vilka träningar börjar på fredag ​​morgon fortsatte Rossi: "Jag gillar banan, det är bra, det är svårt och du alltid måste kämpa med vädret! Men vi kommer hit från att ha inte en så dålig helg i Portugal, och vi kommer att fortsätta på det sättet och försöka förbättra våra prestationer för att komma närmare killarna framför oss.

"Förra året var vårt bästa resultat med Ducati här, så vi får se. Vi är optimistiska och vi kommer att försöka förbättra våra prestationer. "

Källa: MotoGP

OBS! Använt Google translate, så därav den dåliga svenska grammatiken.

Casey Stoner lägger av med MotoGP



Regerande
MotoGP världsmästare Casey Stoner bekräftade på torsdagen att han skulle avgå från sporten i slutet av 2012 säsongen.


Den Repsol Honda ryttaren upp i media i början av den officiella pre-event presskonferens för Monster Energy Grand Prix de France, vilket gör ett kort uttalande i vilket han redogjorde för orsakerna bakom sitt beslut.

"Efter en lång tid att ha tänkt en hel del och pratat med min familj och min fru, har detta kommer för ett par år nu men i slutet av denna 2012 års säsong kommer jag att vara inte racing i 2013 Championship. Jag kommer att avsluta min karriär i slutet av denna säsong i MotoGP, och gå framåt i olika saker i mitt liv ", Stoner sade den samlade pressen.

"Efter så många år att göra denna sport som jag älskar och som jag och min familj gjort så många uppoffringar för, efter så många års försök att komma dit vi har kommit till vid det här laget har den här sporten förändrats mycket och det har ändrats till den punkt där jag inte njuta av det. Jag har inte passionen för det och så på den här gången är det bättre om jag går i pension nu.

"Det finns många saker som har gjort mig besviken, och även en hel del saker som jag har älskat om denna sport, men tyvärr balansen har gått i fel riktning. Och så, i princip, kommer vi inte att fortsätta längre. Det skulle vara trevligt om jag kunde säga att jag skulle stanna ett år till, men då var kommer det sluta? Så vi beslutade att avsluta allt som vi är nu. "

Stoner, som vann 2007 MotoGP ™ med Ducati och 2011 kronan med Honda leder för närvarande 2012 ställningar med en enda poäng före Jorge Lorenzo på väg in i helgens fjärde rundan.

Källa: MotoGP

OBS! Använt google translate, så därför konstig svenska.

TEST

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/3722767/motogp?claim=jbusckcea38">Follow my blog with Bloglovin</a>