Rossi tar en 2:a plats i Le Mans





Nicky Hayden, trots en olycklig start, arbetat sig upp till sjätte av finish.
Efter att ha startat från sjunde plats, avancerade Rossi till tredje vid varv tre, då Andrea Dovizioso och Cal Crutchlow förenade sig med honom i en lång strid. Han tog upp sin fart runt sju varv från slutet, så småningom sätta snabbaste varv av loppet och stänga avståndet till Casey Stoner, som han hann på sista varvet.
Hans tvåan yta bakom vinnaren Jorge Lorenzo är hans bästa resultat med Ducati hittills.

Hayden var bland de förare som spunnits sina däck på insidan delen av banan strax efter starten, men han sköt hårt hela loppet, så småningom matcha hans bästa resultat i år.

Valentino Rossi

"Jag är riktigt, riktigt glad. Vi visste att vi hade en speciell möjlighet i den våta idag, så jag försökte att köra perfekt och inte kasta bort det. Jag började bra och genast gjorde upp några positioner, och då jag passerade två Yamaha för att komma bakom Stoner. Jag kunde matcha hans tempo, men sedan jag visiret började dimma och jag var tvungen att sakta ner för ett par varv tills jag kunde ta bort det genom att lyfta det lite. När jag kunde se igen, jag åter passerade Cal och sedan Dovi. När jag insåg att jag verkligen skulle kunna driva hårt och att det var möjligt att fånga Stoner igen, gick jag för det. Det var en stor tävling och en trevlig, rolig strid med Stoner på sista varvet. Jag njöt mig själv och jag är glad för mitt team och alla killar på Ducati, som arbetar så hårt för mig. Nu måste vi fortsätta ge vårt allt tills vi är också att kunna vara konkurrenskraftiga i den torra. Vi hittade en bra bas att arbeta från i Portugal, och det var inte dåligt i den torra här heller, dock inte lika bra som i vått. Nu har vår huvudsakliga mål är att ta ytterligare ett steg framåt och göra upp några fler tiondelar. "

Nicky Hayden

"Det måste ha varit något på insidan av banan strax efter start, eftersom alla som gick på den sidan antingen kraschade eller nästan gjorde. Min hoppet var riktigt bra, och då precis som jag var redo att gå till andra växeln bröt däcket helt lös och cykeln började pilflykten. Jag blev begravd i förpackningen och kunde inte se de första varven. När jag kom igenom några killar och hade en tydlig spår, min rytm var inte så illa. Jag var föra Bradl och Pedrosa tillbaka lite, men när jag fick ner det till två sekunder, jag nästan kraschade och var tvungen att försöka igen. Jag fick Bradl s hjul i slutet men bara kunde inte göra någonting. Det är frustrerande att vi har en riktigt bra vått cykel. Jag vet att vi hade mer potential än sjätte, men starten skada mig. Grattis till laget för podiet. De förtjänar verkligen det. "

Vittoriano Guareschi (Team Manager)

"Vi är mycket nöjda med Valentino: s podium, vilket naturligtvis ner till hans vackra ras, även om det också speglar den stora jobbet av teamet under helgen. Det är också ett tack till alla hem som har arbetat så hårt för att lösa våra problem, vilket vi övervinna lite i taget, även om vi fortfarande behöver arbeta med dem lite mer. Vi har jobbat på chassit bra, och nu ska vi fokusera på andra viktiga områden av cykeln. Idag Vale var i en situation där han kunde rida när han är kapabel att göra, och han gav oss en fantastisk show. Det är en skam för Nicky, som kunde också kämpat för en bättre position om det inte vore för hans dåliga start. Trots rida i god takt, kunde han inte klättra högre än sjätte plats. Hur som helst visade Nicky att han, liksom Vale och alla på Ducati, aldrig ger upp. "

Pressmeddelande artighet av Ducati Team.

Källa: MotoGP.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback